Czym jest franczyza aptek? Co powinniśmy wiedzieć w tym temacie? W jaki sposób się zmienia to zjawisko?

W Polsce określa się franczyzą w sumie każdą formę działania jakiegoś podmiotu w oparciu o cudzy pomysł na biznes. W branży aptecznej sytuacja prezentuje się podobnie, chociaż można stwierdzić, iż mamy tu dwa typy franczyz. Jedna z nich jest najbardziej odpowiednia dla funkcjonujących już aptek, następna dla nowych inwestorów. Franczyza apteczna dla nowych podmiotów jest najbardziej zbliżona do klasycznej definicji takiego rodzaju współpracy.

apteka

Autor: Elliott Brown
Źródło: http://www.flickr.com

A to dlatego, iż w tego rodzaju wariancie franczyzodawca przekazuje całą swoją wiedzę o budowie, wdrożeniu i zarządzaniu apteką, dzięki temu przygotowuje franczyzobiorcę do pracy w sieci przy pomocy wielu szkoleń wstępnych. Pojawiający się w branży inwestorzy, jako franczyzobiorcy bardziej chętnie akceptują świadczony przez franczyzodawcę kontroling operacyjny działalności apteki czy finansowy, prościej także zaakceptować opłaty, ponieważ w zamian za nie jesteśmy w stanie skorzystać ze znacznego know-how franczyzobiorcy. Franczyza apteki (kliknij nowafarmacja.com.pl i poznaj szczegóły) dla działających aptek ze względu na brak akceptacji przez farmaceutów działań kontrollingowych, ale i całego standardowego modelu apteki do zadań, które obowiązują w sieci, była zmuszona ulec przeobrażeniu, ażeby złagodzić konkretne cechy. Dzięki temu mogła koncentrować się w rzeczywistości na konsolidacji w miarę jednorodnej polityki – zakupowej, a jednocześnie promocyjnej. Dzięki temu została stworzona grupa zakupowa aptek z niej to możemy w sumie wyodrębnić trzy najbardziej istotne poziomy. Jedna z nich to grupa zakupowa – skonsolidowana. Skoncentrowana jest na prowadzeniu polityki, która oparta jest o kontraktowanie zakupów u wybranych hurtowników, próbuje również wdrażać wspólne standardy wizualizacji, funkcjonowania promocyjnego, jednocześnie oferują usługi w postaci szkoleń, doradztwa farmaceutycznego oraz prawnego.

leki

Autor: Wellness GM
Źródło: http://www.flickr.com

Kolejny rodzaj to grupa zakupowa – rozproszona, która koncentruje się tylko nad polityką zakupową, jednocześnie stawia na marketing, jaki skierowany jest do pacjentów, co powoduje, iż apteka (zobacz szczoteczki do zębów) działająca w jej ramach musi przypasować swój system informatyczny. Kolejny rodzaj to grupa zakupowa-otwarta. To platforma handlowa, która zapewnia dostęp do wypracowanych warunków a także kontraktów zakupowych, bez konieczności spełniania min. zakupowych. Do takiej grupy należą apteki, które mogą należeć do więcej niż jednej grupy (sprawdź: więcej na nowafarmacja.com.pl).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*